Filmrecension

Jag har varit på bio. Det var ett tag sen faktiskt och senast jag var på bio var nog till och med den gången som Ida och jag bestämde att det var dags att hitta på nåt.
Det var på tok för längesen, både jag var på bio och träffade Ida...
Hur som helst så såg jag Män som hatar kvinnor i söndags.
Såhär i efterhand så kan jag tycka att en söndagkväll 21.15 inte är bästa tillfället för bio.
När jag åkte hemifrån strax efter åtta så hade jag helst bara velat halvslumra i soffan framför Beck.
Väl nersjunken i biofotöljen kändes det helt okej.
Och efteråt så var jag till och med sådär lyrisk som man brukar vara efter en bioupplevelse.

Filmen då:
Det är alltid så när man försöker göra film av en framgångsrik bok att någon direkt säger något i stil med: "det var inte som i boken" eller "de missat att ta med massa" eller "boken är mycket bättre".
Denna gång valde jag att inte irritera mig på allt som skiljer sig bok kontra film utan istället bara köpa det rakt av.
Och det var verkligen en bra film! (även om boken är bättre).
Micke Nyqvist är en av mina favortiskådespelare och han gör som alltid en bra insats. Noomi Rapace är klockren som Salander.
Jag fick till och med se både Martin Beck och "ska-du-ha-dig-en-stänkare?"-grannen även fast jag missade kvällens Beckfilm, båda var nämligen med i denna.
Om du är ute efter en Feel-good-film rekomenderar jag inte Män som hatar kvinnor men annars kan jag varmt rekomendera den. Jag ser oerhört fram emot de två uppföljarna som ska komma att visas på tv..


Män som hatar kvinnor får fyra av fem engångskameror av märket kodak...


Kommentarer
Postat av: aina

grannen heter typ ingvar hirdwall

2009-03-04 @ 06:42:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0