Rysstia

Häromdagen, närmare bestämt i förrgår, så var jag på ICA Maxi och handlade en sväng. Det är liksom innestället i Kumla så jag hänger endel där..
Hur som haver, de har ju såna där cash-boxar som man stoppar mynt i när man ska betala och boxen tog inte emot min tia. Jag provade säkert tre gånger innan jag förstod att den inte skulle acceptera just den där tio-kronan hur många gånger jag än försökte. Och jag kunde delvis förstå, det var nåt skumt med den där tian..Den kändes något smalare och tyngre än vanliga tior.

Det slog mig dock inte förrän senare att det kunde vara en förfalskad tio-krona och imorse kom jag och tänka på detta och studerade tian lite närmre..
Det första jag märkte var att det inte fanns någre räfflor på kanten, sen vände jag på den och möttes av en rosenrasande Kung Carl G. Han hade ett grymt utseende! Nåt var skumt och jag gick genast in på internet för att söka information.

Så hittade jag detta och allt passade in:

RYSS-TIOR FRÅN UKRAINA

Äkta 10-krona

Benämningen rysstior används i samlarkretsar och anspelar på "ryssfemmor" som ryska anabola steroider kallas.

År 1994 avslöjades en falskmyntarliga i Ukraina. Mer än 10 000 falska svenska tiokronorsmynt fanns i i fabriken.
Alla med årtalet 1991, året för våra första äkta tiokronor.

De falska mynten blev inte helt lyckade. Kungen har fått ett snipigt uttryck i ansiktet. Falsk rysstia
De tre kronorna är inte sammanflätade med siffran 10.

Lättast känns båda förfalskningarna igen på de utanpåliggande tre kronorna samt på den grova profil som kungaporträttet försetts med. På vissa är randen helt slät.


Rysstiorna är i dag eftertraktade på samlarmarknaden.

Den sista meningen höjde mitt intresse ytterligare och en eftersökning visade att ett ex har gått på tradera för 580:- och ett annat ligger ute på Blocket för 600:-

Får se om jag behåller min tia..Men det lutar rätt kraftigt åt att sälja...


Kommentarer
Postat av: ainis

är det inte ngn form av lag att man måste lämna in falska pengar till polis/bank och sedan gör en redogörelse över vart man fått tag på den haha..

men jag tycker helt klart du ska sälja, för 600 snacka om en förtjänst på 590 kr liksom!!!!!!!!!!!

2009-08-04 @ 18:53:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0