Vardagspoesi

Min källare luktar barndom
och jag
sväljer minnena
som 
fastnar
som 
en klump i halsen.



Ackompagnerat av tvättmaskinens taktfasta dunkande kom dessa ord till mig och helt plötsligt befann sig en dikt i min hjärna.

Jag har tvätttid idag och när jag gick i korridoren i källaren till tvättrummet så fick jag helt plötsligt associationer till min barndom. Poff så dök min mattebok upp i huvudet och poff så ser jag mig själv som pluggar multiplikationstabellen.

Det var jätteläskigt och vädligt oväntat men jag kom på vad det berodde på.
En alldeles speciell lukt.
Inte traditionell källarlukt, inte tvättmedel, nej mer hm, kvalmigt på något vis.
Jag kan inte sätta ord på hur det luktar nere i källaren men det luktar något som får mig att tänka på mitt klassrum som jag hade i första klass.

Jag blir sentimental av dessa plötsligt uppdykande minnen, livet var så lätt och okomplicerat då.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0