helsingfors!!!

Mina ärade läsare, Helsingfors är staden med stort S. Det är där det händer, det är framtidens New York, okej, kanske inte New York, men ändå. Tillbringade fyra dagar i denna finska huvudstad och jag är väldigt nöjd måste jag säga. Staden bjöd på skön shopping, trevligt folk och fantastiska upplevelser.

Vi bodde hos en släkting till mig som bor granne med presidenten, bara en sån sak. Mitt emot salutorget (för er som känner till staden). Hon jobbar på svenska ambassaden och därför har hon denna fashionabla adress.  Vad gjorde vi då? Bla. var vi på Sverige-Grekland matchen med några svenskar från ambassaden (bla. ambassadören, hur collt är inte det), det var trevligt. Sverige vann ju också som sagt. Sen var vi ute på alla turistiska äventyr som sig bör, vi såg sveaborg, åkte spårvagn runt staden och massa annat. Hann till och med att testa på deras nöjjespark.

Och sist men absolut inte minst så var vi på KÄNDISFEST! Okej, i ärlighetens namn så visste vi ju inte vilka kändisarna var eftersom de var från Finland, men några som ni kommer att känna igen var där. Det var Ambassaden som hade fest, detta pga att  Ostindiefararen Göteborg var i stan.  Här följer lite bilder från resan.



Spårvagnar (nästan som i Götebborg)


Havis Amanda


Ostindiefararen Göteborg


Ryggen på Årets Kock 2007, Tommy Myllymäki. han hade fixat maten på festen som vi var på, han var för övrigt skitsnygg, något som är ovanligt bland finnar annars. Men han har ju bott i Sverige hela livet iofs.


De här sköningarna var där, Håkan Hellström och Mark Levengood


Efter festen så var det konsert ute på salutorgen, här har vi Anna Järvinen.


Sahara Hotnights, de var riktigt bra!


Och så självklart Håkan och hans kompisar...


Helsingfors motvsarighet till NK, Stockmann. riktigt trevligt ställe..


Visst blev ni lite imponerade nu. =)

Nu ska jag äta glass och jordgubbar och hejja på Sverige!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0