järn-i

Så var det all denna demonstration idag. Som ni alla kanske vet så var det flera hundra personer utanför riksdagen imorse (och är säkert fortfarande) och demonstrerarde mot FRA. (Åh nej nu blir det ett sånt där FRA inlägg, skit också, därför ska jag berätta om en annan demonstration)

Gick till jobbet i vanlig ordning med P3 i hörlurarna och solen i ryggen. Jag har hela Götgatan framför mig och hudratals människor, som precis som jag tagit en halvtimmes sovmorgon, stressar fram och tillbaka när jag får syn på några polis-pikéer som parkerat väldigt ologiskt mitt i den två filiga vägen.

Längre fram ser jag massa ungdomar i reflexvästar och jag drar en djup suck i fruktan över vad som kommer stoppa upp min och hundratals andra, som precis som jag tagit en halvtimmes sovmorgon, väg till jobbet.
Utanför varuintaget till Systembolaget som ligger inne i ett parkeringsgarage står det ett tiotal neongula figurer med stora banderoller som blockerar infarten. Instängd i garaget står en oskyldig postbil som inte får komma ut och utanför på Götgatan står två-tre Carlsbergslastbilar vars chaffuörer nervöst kjedje röker medhavda ciggaretter. Polisen förhandlar med reflexvästarna om att de måste släppa in lastbilarna för att de stoppar upp trafiken men enligt frontmannen med en megafon i handen förklarar att de fått polistillstånd för att göra denna aktionen och att de inte tänker flytta på sig.
Poliserna ger upp och går bort mot sin pikébuss. Jag smiter förbi och fortsätter min vandring mot Bondegatan 21 inte mer än 30 sek försenad.

Jag undrar så infernaliskt vad det var de ville, vad det stod på bandrollerna, vad de hade skrikit ut genom megafonen lite senare, vad de brann så mycket för så att det är värt att ha neonkläder på sig.
Kanske vill de att det ska vara en vit midsommarafton i år. Eller vill de att alla som bor på södermalm ska få sin post försenad.
De skulle ju också kunna anse att Carlsberg inte är den bästa ölen i världen, "Ändra loggan nu! NU! Carlsberg - probably the näst best beer in the world"
Avskaffa Sprit Monopolet kan ju det också ha stått på deras plakat.
Fan varför läste jag inte ordentligt när jag gick förbi!?
Varför skriver inte aftonbladet om det på sin sida?
Varför bryr sig alla bara om FRA?
Åh livet, sluta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0