Främlingsfientlighet?

Dagen har till största delen spenderats i fjugesta utanför Örebro. Jag har gjort en marknadsundersökning, det var väldigt intressant.

Kom på mig själv att ställa mig frågan varför vi Svenskar är så motvilligt inställda mot främmande personer. Om det kommer fram någon och frågar om den får ställa några korta frågor, har man då så dåligt med tid att man inte kans stanna i två minuter och göra det? Nej, då är vi så super-mega-stressade att vi måste hem. En torsdag eftermiddag klockan 3. Okej jag förstår om det hade varit dan innan julafton klockan 3, men dagen innan midsommarafton, Hallå?
Jag menar till och med Systembolaget har väl öppet till klockan 6 på kvällen, och ICA med för den delen... Så hur stressad kan man vara?


Okej jag vet ju själv hur det är, gatuförsäljare. Det är ju typ min stora skräck, och jag är absolut lika otrevlig jag. Men varför är vi det? Är det för att vi inte tycker om att säga nej, eller är vi rädda att de ska skjuta oss? Eller har vi bara någon sorts fobi för att prata med människor som vi inte känner?

En man som jag pratade med var hemma på Sverigebesök och bodde i USA under andra hälften av året. Han var mycket pratsam. Jag vet inte om det berodde på att han var van vid en annan kultur eller om det fanns en annan anledning. Men vi pratade en lång stund. Och tillslut kom jag på mig själv med att jag faktiskt nästan drog mig undan! Skärpning Ida fick jag tänka då. Varför är det så? Är det någon som vet varför vi är så främlingsfientliga, inte bara mot invandrare utan även mot  varandra?




Imorgon är det midsommarafton, och jag sticker till Västerås och firar. Så det känns ju bra att Emma är hemma i Närke och håller ställningarna.


Peace




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0