ainas funderingar

Jag vet inte vad det är som gör att vissa människor är trevliga och vissa inte.
Men det är verkligen så fruktansvärd stor skillnad.
Skillnaden som avgör.

Exempel 1:
Igår går jag in på Pressbyrån och ska köpa en kaffe.
Tjejen i kassan ger mig blicken när jag kommer in i den tomma affären "Åh måste du komma in här just nu och störa mitt Cosmopolitan smygläsande!"
Jag tänker att jag ska snabba mig för att inte störa tjejen.
Betalar kaffet, häller upp men det finns ingen mjölk.
Frågar lite diskret vart mjölken finns.
- "Men den står ju här, i kylen. Du har ju liksom köpt en vanlig kaffe inte en latte"
- "URSÄKTA DÅ ATT JAG KOMMER IN HÄR OCH GER DIG PROVISION PÅ DIN ARBETSTID JÄVLA SLEMTROLL!"
Nej så gick det inte riktigt till men mina tankar kretsade kring den formuleringen.
Gick ut därifrån och tänkte. Hit går jag aldrig mer.

Exempel 2:
Går in på en annan pressbyrån för att köpa kaffe.
Betalar min kaffe och tjejen säger:
- "Vill du ha en bulle till?"
- "Nej tack det är bra"
- "Okej då får jag önska en fortsatt trevlig morgon!"
- " Tack detsamma"
Jag går till kaffe automaten och häller upp mitt kaffe.
På maskinen sitter det en lapp " Mjölk finns i kylen till vänster"
Vänster om mig i en liten korg står ett grönt mjölkpaket som bara lyser av kärlek till att blanda sig i mitt kaffe.
Jag går utdärifrån och tänker. Hit går jag imorn med.
Tio meter utanför Pressbyrån står en gubbe och delar ut tidningar. Jag tar en och han säger:
- "Ha en tevlig helg och glad sommar!"
- "Ja tackar så mycket och samma till dig"

Varför kan vissa människor detta och vissa inte?
Läs boken "Det Goda Värdskapet" så sätts dina tankar igång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0